A Edelfeltin lyijykynäpiirustus käsittelyn jälkeen. Paperille tehtyjä teoksia raikastetaan happamuutta poistamalla. Paperisille teoksille voi tehdä yllättävän paljon, lyijykynällä piirretyillekin. Lyijykynä on loistava media, se kestää mitä vaan - paitsi ei pyyhekumia.

ESIMERKKEJÄ ARKISSA RAIKASTETUISTA TAIDETEOKSISTA

A Edelfelt, lyijykynäpiirustus ennen konservointia.

Auringon tummentamat paperit, niissä olevat aurinkoraidat ja vesivauriot ovat vaurioita joita voidaan raikastaa. Teokset säilyvät paremmin tämän vesipohjaisen käsittelyn jälkeen sillä raikastus poistaa happamuutta sekä tekee paperin taipuisaksi, siten se myös kestää paremmin aikaa. Hapan paperi hajoaa tuosta vaan, on altis myös repeämille ja taitoksille. Teoksia voi lisäksi vahvistaa japaninpaperilla taustaamalla.

Oikealla olevaan A Edelfeltin lyijykynäpiirustukseen on aurinko polttanut suorakaiteen muotoisen alueen keskelle kuvaa. Teoksen koko paperi on happamoitunut ajan myötä. Alkuperäinen hapan taustakartonkikin on vaikuttanut happamoitumiseen. Tällaisissa tapauksissa, joissa alkuperäisyys halutaan säilyttää provenienssin vuoksi, sijoitetaan teoksen ja alkuperäisen taustan väliin hyvälaatuinen puskurikartonki suojaamaan teosta uudelleen happamoitumasta.

J Ruokokosken vuoden 1923 värigrafiikan happamuuden aiheuttama tummuminen ja vesivaurio ennen konservointia - tuttu Porvoon maisema

Konservoinnin jälkeen J Ruokokosken vuoden 1923 värigrafiikka raikastui huomattavasti, Porvoon maisemaan tuli lisää sävyjä ja värit hehkuvat.